Het overdragen van het startnummer voor het onderdeel ‘Marathon’ en ‘Halve Marathon’, 10 km, 5 km en ‘De Twee van Enschede’ aan een derde is schriftelijk mogelijk tot 20 maart 2025. Op het inschrijfbureau in het weekend zelf is het mogelijk bij de daarvoor betreffende stand. Let op: zolang de voorraad beschikbare ‘omruil’ startnummers strekt!

Tot en met 20 maart 2025 is wijzigen mogelijk door een email te sturen naar [email protected]. Mocht je willen wijzigen naar een langere afstand, wordt voor het prijsverschil een factuur gestuurd. Na 20 maart 2025 is het alleen nog mogelijk je afstand te wijzigen op de Runnersbeurs op zaterdag 12 en zondag 13 april. Vergeet niet je verwachte eindtijd te vermelden! Let op: zolang de voorraad beschikbare ‘omruil’ startnummers strekt! Bij wijzigen naar een kortere afstand krijg je het prijsverschil niet terug.

Let op: Het kan erg druk zijn op het inschrijfbureau. Houd hier rekening mee Haal eerst je originele startnummer op en wissel deze vervolgens om voor de afstand die je wil gaan lopen. Ook hier geldt zolang de voorraad strekt.

HIER vind je de route van het inschrijfbureau naar de startvakken.

Hoe koppel ik mijn startnummer in de app?
LET OP! Kijk allereerst of je in de juiste versie (van dit jaar) zit. Dit doe je door linksbovenin de app te klikken op de pijltjes naast “tijdlijn”. Selecteer dan het juiste jaar. Ga hierna verder met onderstaande stappen.

Het startnummer is als volgt te koppelen:
Stap 1: Klik in de app op de 2 ‘personen’ rechtsbovenin
Stap 2: Klik op het plusje rechtsbovenin
Stap 3: Zoek jezelf met het ‘vergrootglas’ rechtsbovenin!
Stap 4: Klik op ‘Dit ben ik!’ en je hebt het startnummer gekoppeld!

Lukt het niet? Controleer of je naam, e-mail en geboortedatum overeenkomen met jouw inschrijving!

 

Ieder jaar gebruiken wij tienduizenden plastic bekertjes bij onze water- en verzorgingsposten.

Vanaf 1 januari 2024 is binnen de categorie ‘consumptie ter plaatse’ het gebruik van wegwerp bekers met plastic verboden. Samen met onze sponsors Twepa en Rouwmaat zijn we op zoek gegaan naar een werkbare en betaalbare oplossing.

Twepa sponsort de RPET bekers. Dit is een gerecycled PET materiaal, afkomstig uit de door de consument gebruikte en ingezamelde (fris)drankflessen.

Deze worden na afloop van het evenement door Rouwmaat hoogwaardig gerecycled. Dit vraagt echter wel een disclipline van onze deelnemers. Voor het gemakkelijk maken voor de vrijwilligers die deze bekers moeten inzamelen en scheiden vragen we de deelnemers hun bekertjes tot maximaal 100 meter na de waterpost op de grond te gooien. Ook kunnen zij proberen deze tijdens het lopen in de container te gooien. Zo houden we met z’n allen de stad schoon.

Daarmee voldoen wij aan de wettelijke richtlijnen.

Het inschrijfbureau is op Hogeschool Saxion (M.H. Tromplaan 28) en is geopend op zaterdag 12 april van 11.00 – 17.00 uur en op zondag 13 april vanaf 07.30 uur. 

Is er een deelnamelimiet?
Nee, wij hanteren geen deelnamelimiet.

Hoeveel minuten voor het begin van mijn wedstrijd dien ik in het startvak te staan?
10 minuten, maar wij adviseren om eerder aanwezig te zijn rondom het startpunt.

Zijn er pacers?
Ja, er zijn pacers aanwezig op de hele en halve marathon.

Mag begeleiding op de fiets?
Nee, dit is niet toegestaan.

Bestaat er de mogelijkheid om eigen sportdrank mee te nemen?
Doe je mee aan de Demcon Marathon en wil je je eigen sportdrank meenemen? Dat kan! Je kunt jouw sportdrank op zaterdag 12 april van 11.00 – 17.00 uur inleveren bij het inschrijfbureau bij Saxion.

Op de bidons dient het startnummer en het kilometerpunt van de verzorgingspost vermeld te worden. Het is mogelijk om bij elke verzorgingspost een bidon af te leveren. De maximale hoogte van de bidons is 24 centimeter. Alle bidons die hoger zijn kunnen wij helaas niet op de betreffende drinkpost afleveren.

Zijn er startvakken?
De startvakken worden ingedeeld op tijd. Je moet in het startvak plaatsnemen waarvan jij denkt dat bij jou van toepassing is. Er wordt hier goed opgelet tijdens de wedstrijddag door de organisatie.
Doe jij mee aan de Univé FitRUN 5 km? Let dan op dat je niet tussen de halve- en hele marathonlopers gaat staan. Je start als deelnemer van de Univé FitRUN 5 km achter de halve- en hele marathonlopers.

Hoe verloopt de tijdsmeting?
Tijdklokken staan op alle 5 km punten van de loop, op het halve marathon punt en aan de finish. De kilometerpunten worden aangegeven met borden aan de zijkant van de weg.

Zijn er kluisjes aanwezig?
Ja, er zijn kluisjes aanwezig. Om ervoor te zorgen dat we de deelnemers een 100% veilige manier van waardevolle eigendommen opbergen kunnen bieden, introduceren we dit jaar op veler verzoek kluisjes in plaats van de traditionele gratis garderobe.

Je kunt eenvoudig online een kluisje boeken door de link te volgen die is opgenomen in de bevestigingsmail van je inschrijving. Mocht je je al hebben ingeschreven dan kun je gebruik maken van DEZE LINK.

Kluisje maat M:
– Een kluisje kost €5,-
– De kluisjes zijn 30 cm breed, 20 cm hoog en 40 cm diep. Er is ruimte voor 3 tot 4 zomerjassen of 2 tot 3 winterjassen.

Kluisje maat L:
– Een kluisje kost €7,50,-
– De kluisjes zijn 30 cm breed, 30 cm hoog en 40 cm diep.

Belangrijke informatie:
– Indien je online een kluisje hebt geboekt ontvang je op zaterdag 12 april om 09:00 uur per email het nummer van je kluisje en de bijbehorende pincode.
– Kluisjes zijn ook verkrijgbaar op 13 april. Scan simpelweg de QR-code ter plekke om een kluisje te boeken (cashless). Online boeken heeft voor jou als voordeel dat je verzekerd bent van een kluisje en voor ons als voordeel dat we weten hoeveel kluisjes we moeten inhuren.
We streven ernaar om jullie wedstrijd ervaring zo comfortabel en zorgeloos mogelijk te maken en hopen je hiermee van dienst te zijn!

Tot wanneer krijg ik een startnummer met voornaam?
Inschrijvingen tot en met maart hebben een startnummer met voornaam inbegrepen.

Kan ik mij nog inschrijven in het marathonweekend?
Het is mogelijk je inschrijving op zaterdag 12 of zondag 13 april op het inschrijfbureau te regelen. Het inschrijfbureau is op Hogeschool Saxion (M.H. Tromplaan 28) en is geopend op zaterdag 12 april van 11.00 – 17.00 uur en op zondag 13 april vanaf 07.30 uur. 

Wat zijn de mogelijkheden om in te schrijven als een groep?
Als mogelijkheid hebben wij de Elektramat CompanyRUN. Bij de Elektramat CompanyRUN bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan de 5km, 10km en halve marathon. Hier bestaat de mogelijkheid om in teams van min. drie en max. vijf deel te nemen aan de Enschede Marathon. Het inschrijfformulier vind je hier. Bij de Elektramat CompanyRUN loop je namens het bedrijf en hier zijn ook extra’s van toepassing. Meer informatie over de Elektramat CompanyRUN is hier te vinden.

Optie twee is meedoen als groep. Het voordeel hier is de mogelijkheid om alle deelnemers in te schrijven en na afloop volgt een factuur voor de ingeschreven deelnemers. Het inschrijfformulier vind je hier.

Hoe kan ik mij inschrijven als Belgische deelnemer?
Dit is mogelijk via het Engelse inschrijfformulier.

Hoe zit het met bestelde extra’s?
Bestelde extra’s zijn te gebruiken of op te halen/ te gebruiken in het marathonweekend. Enschede Marathon runningshirt, Enschede Marathon hardloopsokken en BibBits worden niet thuisgestuurd, maar zijn op te halen op de Runnersbeurs.

Wordt mijn startnummer thuisgestuurd? 
Nee, deze dient opgehaald te worden op locatie (zie volgende vraag).

Waar verkrijg ik mijn startnummer?
Het startnummer kun je op zaterdag 12 april van 11.00-17.00 uur en zondag 13 april vanaf 07.30 uur bij Saxion Hogeschool aan de M.H. Tromplaan 28  in Enschede ophalen. Je startbewijs is in de eerste week van april zichtbaar in de Enschede Marathon trackingapp.

Kan ik het startnummer van iemand anders ophalen?
Ja, dat is mogelijk. Hiervoor dien je een schermafbeelding van het startnummer uit de Enschede Marathon trackingapp van jouw loopmaatje mee te nemen.

 

Waar haal ik mijn bestelde extra’s op?
Het runningshirt, BibBits en sokken kun je in het marathonweekend op het inschrijfbureau ophalen. Het inschrijfbureau is op Hogeschool Saxion (M.H. Tromplaan 28) en is geopend op zaterdag 12 april van 11.00 – 17.00 uur en op zondag 13 april vanaf 07.30 uur. Overige extra’s, zoals het graveren van je medaille, gebeurt op het H.J. van Heekplein, zie ook de volgende vraag.

Waar kan ik mijn medaille graveren?
Na de finish krijg je natuurlijk je welverdiende medaille. De kosten voor graveren zijn € 10,00 op de dag van het evenement. Op het H.J. van Heekplein kun je bij de merchandisetent je medaille graveren.

Kan ik mijn inschrijving annuleren?
Ja, dit is mogelijk tot en met 20 maart 2025 indien je een annuleringsverzekering hebt afgesloten via [email protected]. Je ontvangt dan het inschrijfgeld retour en, indien gewenst, het geld van de bestelde items. Indien je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten dan is restitutie NIET mogelijk. Alleen met een doktersverklaring nemen we een verzoek tot restitutie in behandeling. Een annuleringsverzekering is alleen af te sluiten op de hele en halve marathon.

Kan ik mijn inschrijving wijzigen?
Tot en met 20 maart 2025 is wijzigen mogelijk door een email te sturen naar [email protected]. Mocht je willen wijzigen naar een langere afstand, wordt voor het prijsverschil een factuur gestuurd. Na 20 maart 2025 is het alleen nog mogelijk je afstand te wijzigen op de Runnersbeurs op zaterdag 12 en zondag 13 april. Vergeet niet je verwachte eindtijd te vermelden! Let op: zolang de voorraad beschikbare ‘omruil’ startnummers strekt! Bij wijzigen naar een kortere afstand krijg je het prijsverschil niet terug. 

Let op: Let op: Het kan erg druk zijn op het inschrijfbureau. Houd hier rekening mee Haal eerst je originele startnummer op en wissel deze vervolgens om voor de afstand die je wil gaan lopen. Ook hier geldt zolang de voorraad strekt.

Kan ik mijn startnummer overdragen?
Het overdragen van het startnummer voor het onderdeel ‘Marathon’ en ‘Halve Marathon’, 10 km, 5 km en ‘De Twee van Enschede’ aan een derde is schriftelijk mogelijk tot 20 maart 2025. Op het inschrijfbureau in het weekend zelf is het mogelijk bij de daarvoor betreffende stand. Let op: zolang de voorraad beschikbare ‘omruil’ startnummers strekt!

Kan ik extra’s, zoals een t-shirt of het graveren van mijn medaille, toevoegen aan mijn inschrijving?
Ja, dit is tot 20 maart 2025 mogelijk via [email protected].

Worden er foto’s gepubliceerd?
Na Enschede Marathon plaatsen wij snel mogelijk foto’s van het evenement op onze site.

Is het op 13 april betaald parkeren?
Ja, het wordt gezien als een normale koopzondag die niet afwijkt van andere zondagen. Echter is koopzondag = loopzondag. De winkels zijn gesloten.

Waar kan ik parkeren?
Via deze link zijn alle parkeerplekken voor fiets- en auto te vinden. Wij raden echter aan om met de fiets of het openbaar vervoer te komen, Enschede Centraal is goed bereikbaar.

Wat moet ik doen als ik verwacht een snelle tijd neer te zetten?

Denk jij op de marathon te kunnen finishen binnen onderstaande tijden dan kom je mogelijk in aanmerking voor een uitnodiging voor de Demcon Marathon. Stuur een mail met je persoonlijke gegevens naar Herman Moelard: [email protected] o.v.v. ‘Snelle lopers’.

Mannen: < 02:30:00
Vrouwen: < 02:45:00

Je komt dan in aanmerking voor:
– Starten direct achter de elite
– Kleedaccommodatie op loopafstand van start en finish
– Eventueel hotelovernachting en pasta party op 12 april 2025

Wat moet ik doen als ik vrijwilliger wil worden?
Voor het evenement zijn veel vrijwilligers nodig. Zonder de hulp van vrijwilligers kan de Enschede Marathon niet plaatsvinden. Meld je daarom aan! Meer informatie vind je hier.

Ik wil verkeersregelaar worden in het marathonweekend, maar ik heb geen certificaat, hoe regel ik dit?
Via ons is het mogelijk om examen te doen in vorm van een online cursus voor een certificaat. Dit certificaat is een jaar geldig en dus ook te gebruiken voor werkzaamheden bij andere evenementen.