Persbericht Enschede Marathon – zondag 23 april 2017

Duizenden lopers uit Nederland, honderden uit het buitenland en een zeer snel damesveld: dat is de Enschede Marathon die komende zaterdag plaats zal vinden. De oudste marathon van Nederland, die komende zondag aan zijn 49e editie toe is, wil blijven vernieuwen en blijven groeien.

1. Beeldbepalend evenement

“Met meer dan 10.000 deelnemers en 80.000 toeschouwers is het een beeldbepalend evenement voor Enschede”, aldus Joop Hassink, voorzitter van de Stichting Marathon Enschede. “En niet alleen voor Enschede, maar zelfs voor de hele provincie.” De Enschede Marathon is door de Provincie Overijssel namelijk officieel aangewezen als beeldbepalend evenement in Overijssel. “Dat geldt voor de komende drie jaar en daar zijn we heel erg blij, zo niet vereerd mee”, aldus Joop Hassink. “Het betekent een structurele financiële bijdrage waarmee we de Enschede Marathon verder kunnen verbeteren.” Naast de Enschede Marathon zijn er in Overijssel tien evenementen met dezelfde status, zoals de FBK-games, de Military Boekelo, CSI Twente, de Triathlon Holten en het Dickens festival in Deventer.

1. Topveld dames – nieuwe atletenmakelaar

Vorig jaar sloeg de organisatie van de Enschede Marathon een nieuwe weg in met een topveld bij de vrouwen. Dat was zeer succesvol: het leverde een fantastische strijd op met supersnelle tijden. Maar liefst drie dames doken onder de 2 uur 30 en winnares Sarah Jebet liep in 2.27.59 zelfs een prachtig parcoursrecord.

Vanwege dit succes zet de organisatie ook dit jaar in op een sterk damesveld. De Enschede Marathon is daarvoor in zee gegaan met een nieuwe atletenmakelaar, Volare Sports uit Voorthuizen. Marieke en Hannah van de Veen (dochters van de bekende atletenmakelaar en oprichter van Volare Gerard van de Veen) hebben voor Enschede een veelbelovend lopersveld samengesteld met maar liefst acht snelle dames uit Kenia, Ethiopië en Sri Lanka.

Tijdens de persconferentie op vrijdag 21 april a.s. zullen twee van deze toppers, Rose Maru uit Kenia en Yeshimebet Bifa uit Ethiopië, aan de pers worden voorgesteld. Voor Rose Maru geldt dat ze aan het begin staat van haar topsportcarrière. “Ik hoop op een mooie en succesvolle toekomst. Mijn grootste droom is om de Londen Marathon te winnen, maar eerst wil ik op 23 april knallen in Enschede.” Yeshimebeth Bifa heeft een pr staan van 2.26.17 en is erop gebrand in Enschede iets moois laten zien. “Ik heb prima getraind de afgelopen tijd en ben uitstekend in vorm. Mijn ambitie is dan ook om de Enschede Marathon te winnen en het parcoursrecord te breken.”

Het is duidelijk: het belooft dit jaar weer een mooie en geweldig spannende strijd te worden bij de vrouwen!

1. Onderdelen en inschrijving

Hardlopers kunnen in Enschede kiezen uit vier afstanden: de hele marathon, de halve marathon, 10 kilometer of 5 kilometer. Alle afstanden starten vanaf de Boulevard 1945 in Enschede, dus in het hart van de stad. De Kidsrun is voor de allerkleinsten en wordt op diverse locaties in Enschede gelopen. Met of zonder ouders mogen deze kleine sportievelingen 1 kilometer hardlopen.

Inmiddels is de voorinschrijving voor alle vier afstanden gesloten. Voor de 49e editie van de Enschede Marathon ligt het aantal deelnemers aan de hele marathon op ruim 500. Voor de halve marathon zijn er ruim 1.800 voorinschrijvers en voor de 5 en 10 kilometer ligt het aantal op 531 resp. 1.012.

Aangezien het op de dag zelf ook nog mogelijk is om in te schrijven, zal het uiteindelijke aantal lopers ongetwijfeld aanzienlijk hoger liggen. Op zaterdag 22 april kan dat van 11.00 tot 18.00 uur op de Runnersbeurs in de Saxion Hogeschool en op zondag 23 april vanaf 8.00 uur tot één uur voor de start van het desbetreffende onderdeel, eveneens in het Saxion-gebouw.

1. Sensorun Eddy van Hijum

Hardlopen is een geweldige sport, maar blessures liggen altijd op de loer. Er is dan ook al heel wat wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het voorkomen van blessures en het optimaliseren van de loopbeweging. Eén van die onderzoeken vindt momenteel plaats bij Het Roessingh, waarbij een sensor is ontwikkeld die het loopbeeld van hardlopers kan analyseren. Op die manier worden tijdens het lopen verkeerde bewegingen opgespoord die tot een blessure kunnen leiden. Senior-onderzoeker Jasper Reenalda legt uit: “Deze Sensorun helpt niet alleen blessures te voorkomen maar kan ook de prestatie verhogen. We zijn heel blij dat Eddy van Hijum, die de hele marathon loopt, zich beschikbaar heeft gesteld als proefpersoon.” Gedeputeerde Economie Eddy van Hijum maakte tijdens een werkbezoek aan Het Roessingh voor het eerst kennis met de bewegingssensoren, vertelt hij. “Deze innovatieve technologie draagt bij aan de profilering van Twente als high tech regio en daar draag ik, juist omdat hardlopen voor mij een belangrijke vorm van ontspanning is, graag mijn steentje aan bij.” De analyses worden actueel getoond op een beeldscherm en zullen online te volgen zijn voor belangstellenden.

1. Agfra Holding 70 jaar sponsor

Een uniek voorbeeld van sponsor-trouw: al vanaf de eerste editie in 1947 is de familie Fransen betrokken bij de Enschede Marathon. De heer Ferdinand Fransen, eigenaar van Arke Reizen, was zelf destijds een fanatiek voetballer en atleet, en ondersteunde graag sportieve evenementen in de regio. Dochter Barbara Fransen: “Mijn vader vond een gezonde geest in een gezond lichaam heel belangrijk, zowel binnen het gezin als binnen het bedrijf. En dat vinden wij, zeventig jaar later, nog steeds.”

Arke Reizen is onder meer sponsor geweest van FC Twente, CSI Geesteren, de Enschede Marathon en de FBK-games. Na de verkoop van Arke Reizen en de oprichting van Agfra Holding BV is de familie doorgegaan met dit sponsorbeleid. Barbara Fransen, directeur van Agfra Holding: “Een goede sportieve en culturele infrastructuur van Twente staat vanuit maatschappelijk ondernemerschap hoog op onze prioriteitenlijst.” Agfra Holding is eigenaar van Landgoed de Wilmersberg en hotel ’t Kruisselt in De Lutte, Trifora Sports & Health in Enschede en van diverse appartementen en bungalows op Gran Canaria en in Zuid-Spanje.

1. Unieke samenwerking Sportvoedingwebshop

Natuurlijk gaat het bij de Enschede Marathon niet alleen om de toplopers, maar zijn ook de recreanten heel belangrijk. “Qua faciliteiten en parcours zetten we alles op alles om de deelnemers en het publiek een onvergetelijke sportieve dag te bezorgen”, aldus Joop Hassink. Een van de manieren om dat te realiseren, is de samenwerking met de Sportvoeding Webshop uit Zenderen. Tijdens de Enschede Marathon zullen alle (duizenden) lopers voorzien worden van een bidon, gevuld met IsoDrink sportdrank van de SportvoedingWebshop.com. “Het wordt ongetwijfeld een heel bijzonder gezicht”, zegt Henk-Jan Koershuis van de Sportvoeding Webshop. “Bij de finishstraat zal letterlijk ‘een straat’ ontstaan met duizenden bidons. Deze zijn gevuld met isotone sportdrank om na de marathon je vochtgehalte snel weer op peil te brengen. Wij bieden deze service bij diverse events aan, maar op zo’n grote schaal is het nog niet eerder vertoond.” Bovendien krijgen de halve en hele marathonlopers onderweg een GelDrink aangereikt.

1. Twentse atleten

Naast de snelle buitenlandse atleten zullen er uiteraard ook heel wat Twentse toppers aan de start staan van de hele marathon. Zo is Richard Loendersloot uit Enschede erop gebrand om als eerste Twentenaar te finishen, ook al heeft hij na een lichte hamstringblessure zijn streeftijd moeten bijstellen naar 2 uur 38. Hij gaat daarbij de strijd aan met stadsgenoot Edwin Veenstra en Nico Klein Poelhuis uit Haaksbergen. Op de halve marathon gaat Arnold Klieverik uit Deurningen na zijn tweede plek op de Halve van Hengelo voor de winst. Veterane Ingrid Prigge uit Borne, meervoudig winnares van zowel de hele als de halve marathon, start dit jaar op de halve marathon en krijgt daarbij concurrentie van o.a. Lisanne Meuleman uit Enschede.